The Wheel of Time

The Wheel of Time turns, and Ages come and pass, leaving memories that become legend. Legend fades to myth, and even myth is long forgotten when the Age that gave it birth comes again.

Epos in dertien delen
Robert Jordan (1948-2007), auteur van de overweldigende fantasyserie ‘The Wheel of Time’ behoort without a shadow of a doubt tot de allergrootste schrijvers in het genre. Het epos ‘The Wheel of Time’ kent een verbluffende massa fans en volgelingen, waaronder ikzelf. Geweldig aan de boeken van Jordan is, naast de overtuigende schildering van een veelheid van zeer grondig uitgewerkte culturen, landen en talen, de werkelijk vileine metafoor van het fenomeen ‘channeling’ dat door heel de serie een rol van grote betekenis speelt.

Beetje toveren
Channelen kan niet iedereen. Het is een soort vervuld raken van onvermoede krachten, samengebald in energiebundels waarmee verdraait veel kan worden bereikt als je er wat handigheid in krijgt. Je doet het door te tappen van de bron, the True Source. Je ‘omarmt’ die bron, tenminste als je er een beetje aanleg voor hebt. Er zijn twee versies van de bron: saidar en saidin. De eerste is voorbehouden aan vrouwen, de tweede aan mannen. Maar saidin is een besmette bron. Hoe dat is gekomen, is een verhaal op zich. Feit is dat mannen koste wat het kost weerhouden moeten worden van het channelen met saidin. Mannen maken er een potje van en roepen destructieve krachten op. Door wie moeten de mannen van die verboden vrucht worden weggehouden? Door in congregaties georganiseerde channelende vrouwen, zeg maar een hele orde van super-Jomanda’s, de nonnen van Tar Valon, de Aes Sedai. Aes Seadai doden, martelen en kwellen om bestwil mannen die kunnen channelen en als ze niet doden dan ‘stillen’ ze de betreffende vent wel. To still heeft in de verhalen van Jordan wel wat weg van mentale castratie. De konkelende congregatiepolitiek van de Aes Sedai is door Jordan zo treffend uitgewerkt en verwoord, dat je als lezer niet anders kunt dan parallellen trekken met het gewone leven

StaartbijterGreat-Serpent-Ringkopie
De nonnen van Tar Valon dragen een ‘Great Serpent Ring’, gemodelleerd naar een slang die zichzelf in de staart bijt, de ‘Ouroboros’. Één van de oudste mythische symbolen ter wereld dat de cyclische voortgang van de tijd verbeeldt. Ook een slangmotief dat we terugvinden in het paradijs by the way.

Matriarchaat
Laat er nou ook een machtige zeevarende natie zijn, de Sanchean, die een rijke traditie kent in het gijzelen en onderwerpen van vrouwen die bekwaam zijn in het channelen. De matriarchale Sanchean hebben een geheel eigen missie in de complexe verhaallijnen van ‘The Wheel of Time’, uitmondend in het onderwerpen van grote groepen Aes Sedai door ze een metalen kraag met ketting om te doen. De kraag heet in de oude taal van de Sanchean (hoe kan het anders) een a’dam. Lachen. Het is maar één van de psychologisch zeer overtuigend uitgewerkte magische-machinaties waarmee het plot van ‘The Wheel of Time’ is verrijkt. Jordan is een meester in het vertellen van een dik verhaal, met plannen achter plannen. The plot thickens….

WHEEL OF TIMEDe hele reeks in beeld:
New Spring
The Eye of the World
The Great Hunt
The Dragon Reborn
The Shadow Rising
The Fires of Heaven
Lord of Chaos
Crown of Swords
The Path of Daggers
Winter’s Heart
Crossroads of Twilight
Knife of Dreams
The Gathering Storm, door Brandon Sanderson
Towers of Midnight, door Brandon Sanderson
A Memory of Light, door Brandon Sanderson

 

Kassa

Jordan overleed in 2007 terwijl hij werkte aan het laatste boek in de serie. Hij liet zoveel mogelijk notities achter zodat een andere auteur zijn werk zou kunnen voltooien. Na zijn dood koos zijn weduwe Brandon Sanderson uit om ‘The Wheel of Time’ te voltooien. Sanderson heeft drie boeken nodig gehad om de serie te voltooien. Er zijn geluiden die menen dat het rekken van het plot uitsluitend de kassa diende. Fans maakt het weinig uit, die willen immers niet dat een serie ophoudt. Boek 12, 13 en 14 zijn inmiddels verschenen. Het wachten is op nu op de film natuurlijk.

Kwaliteit en kwantiteit
‘The Wheel of Time’ combineert met grote vaardigheid elementen uit de Europese en Aziatische mythologie. Het werd ook gedeeltelijk geïnspireerd door Leo Tolstoys War and Peace. De serie verwierf bekendheid en won prijzen vanwege de grootse, epische opzet, de gedetailleerdheid en de goed ontwikkelde magische symboliek, maar ook door het grote aantal complexe verhaallijnen en karakters. Acht van de dertien inmiddels verschenen delen bereikten de top van de New York Times bestsellerslijst. In augustus 2008 waren er van ‘The Wheel of Time’ wereldwijd al meer dan 44 miljoen exemplaren verkocht. Een ongekend aantal en dat worden er nog veel meer. Naast de boeken verscheen er ook een computerspel, een roleplaying game en een muziekalbum.